KOŚCIUSZKI 34
71 341 78 21
OLSZEWSKIEGO 128
71 345 55 55
PILCZYCKA 57
71 353 44 17
RAKOWA 6
71 325 77 77
    Raty 0%

    29er MTB

    Od wieku niemowlęcego aż do ery powszechnego karbonu i wszechobecnej hydrauliki, rowery górskie toczyły się na kołach w rozmiarze 26 cali i nic nie wskazywało na to, aby patent zaproponowany jeszcze w zamierzchłych latach 80-tych XXw. miał przebić się poza rynek niszowy. Chodzi oczywiście o koło 29 cali, które sukcesywnie zdobywa serca kolarzy górskich mniej więcej od dekady, ale to, co zrobiło w sezonie 2011 i zrobi w 2012, należy nazwać wprost mianem „blitzkrieg”.

    Na początku trzeba jasno powiedzieć, że oznaczenie 29 cali jest mocno umowne. To przybliżony rozmiar całego koła razem z oponą. Zastosowana obręcz ma średnicę taka samą, jak obręcz w rowerach trekkingowych czy szosowych, oznaczana zwykle jako 700c.

    W Internecie aż roi się od wszelakich dyskusji na temat wyższości / niższości standardu 29 cali nad 26 cali. My, bez zbędnego zagłębiania się w naukowe wywody i matematyczne wzory, na podstawie własnego doświadczenia opiszemy zalety i wady obydwu rozmiarów.

    ROZMIAR MA ZNACZENIE


    Zalety dużego koła w MTB z pewnością docenią rowerzyści o wzroście większym niż 185cm. Rowery na ramie 20 cali i większej gubią swoje proporcje, ponieważ koła niezmiennie pozostawały w rozmiarze 26 cali. Koło 29 lepiej komponuje się wizualnie z rowerem MTB na dużej ramie, ale też lepiej zniesie większe obciążenia i zwiększy stabilność jazdy.

    Ponadto wspólnym mianownikiem dla wszelkich „twenty ninerów” jest ich zdolność do pokonywania nierówności terenu. Większe koło „ignoruje” przeszkody, na których koło 26 cali traci prędkość. Jest to szczególnie ważna cecha dla zawodowców, którzy coraz częściej wybierają nowy standard, jak na przykład zawodnik teamu Specialized, Czech Jaroslav Kulhavy, aktualny Mistrz Świata XC UCI. Firma Specialized wykorzystuje naturalne walory terenowe dużego koła i w 29-calowych wersjach swoich rowerów full suspension, np. Camber, Stumpjumper, redukuje skoki zawieszenia o 10mm. Ma to pozytywny wpływ na zachowanie prawidłowej geometrii roweru i redukuje zapadanie się zawieszenia przy najazdach na duże przeszkody.

    Z większym rozmiarem idzie też większa powierzchnia styku koła z podłożem. Oznacza to lepszą przyczepność w trudnym terenie i teoretycznie większe opory toczenia, ale producenci opon zawczasu pomyśleli o tych aspektach, projektując bieżniki opon 29 cali na nowo, ale w oparciu o już istniejące i sprawdzone wzory.

    Ciekawostka od Cube'a - rower MTB na kole 29 cali ze wspomaganiem elektrycznym. Mat. Cube

    Ciekawostka od Cube'a - rower MTB na kole 29 cali ze wspomaganiem elektrycznym. Mat. Cube

    KOMU 29?


    Z pewnością nie każdemu. Duże koło nie sprawdza się w dyscyplinach czysto grawitacyjnych – downhill, freeride, slopestyle i enduro to arena dla rowerów na kole 26 cali, które wykazuje lepszą zwinność w naszpikowanym przeszkodami terenie. Do tego dochodzą kwestie geometrii tych rowerów, które po prostu dużego koła nie zmieszczą, bez narażania na szwank charakterystyki jazdy. Można wyznaczyć ogólną zasadę, że koło 29 cali idealnie sprawdzi się w dyscyplinach, które są pochodnymi cross country, a więc i w maratonach, w all mountain i turystyce górskiej.

    W sezonie 2012 trzy główne marki dostępne w sklepach IM Motion – Specialized, Giant oraz Cube - mają rozbudowana kolekcję „twenty ninerów”, dostępnych już od kwoty ok. 2000zł. Zachęcamy do przetestowania nowego rozwiązania i wypożyczenia roweru, który Państwa interesuje.

    W naszym Centrum Testowym oferujemy następujące 29ery:

    Specialized Camber Pro Carbon 29

    Specialized Stumpjumper FSR Exper Carbon 29

    Giant XTC 29er 0

    Cube AMS 29

    Specialized Rockhopper Comp 29

    Cube Analog 29